Interview met Jeroen Derks van Unwaste

Wij zijn in februari 2022 langs geweest bij Unwaste en hebben daar een interview gehad met Jeroen Derks. Op duurzame en circulaire wijze produceren zij shampoobars en bodybars van afvalstromen. Het kantoor is gevestigd in Amsterdam. Het zit in een oud fabriekspand, waar verschillende ondernemingen gevestigd zijn, waaronder Unwaste. We hebben gesproken met Jeroen, de product en e-commerce manager van Unwaste. Hierbij het interview:

1) Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Jeroen Derks, 29 jaar en sinds 2021 betrokken bij Unwaste. In eerste instantie bij Unwaste begonnen om de consumentenmarkt uit te rollen, om van Unwaste body en shampoo bars ook een consumenten merk te maken. Waar we voorheen focusten op de business to business (B2B) markt, hebben we in 2021 besloten om dat ook voor de consumentenmarkt te gaan doen. Daar ben ik bij betrokken geweest en sinds afgelopen jaar is de webshop gestart. En zijn we de eerste retailkanalen in gegaan.

De circulaire en duurzame oplossingen van Unwaste.

2) Wat inspireert jou?
Wat mij inspireert is een drang naar eerlijkheid omtrent producten. Eerlijkheid, in keuzes van consumenten. Ik heb een marketing achtergrond en daar leer je hoe je een consument kunt overtuigen om jouw product te kopen. En destijds heb ik daarnaast altijd interesse gehad in een circulaire economie, omdat ik het concept heel mooi vind: dat je een product of grondstof opnieuw gebruikt. Maar ik zag tijdens mijn studie marketing, dat het heel vaak om producten gaat die eigenlijk niks waard zijn, maar die wel verkocht worden als zijnde een heel groot en mooi product. En daaruit heb ik mijn drive gehaald: ik wil eerlijke producten aan mensen aanbieden en mensen ook bewust maken van de keuzes die ze kunnen maken. Waar je in het normale dagelijks leven 7.000-8.000 impressies krijgt van bijvoorbeeld advertenties, social media, televisie. Is het heel erg moeilijk om daaruit een keuze te maken: wat is goed en wat is slecht? Daar heb ik heel erg mijn drijfveer uit gehaald om het product van Unwaste op een eerlijke en transparante manier bij de consument te brengen. Die transparantie dragen wij ook uit op de website, waar we toelichten waarom we bepaalde zetten nemen. Wat zijn daar de gedachtes achter? Dat willen we helder communiceren met de consument. Er wordt door heel veel bedrijven compleet gestuurd op winst en niet op wat goed is (voor de consument, de planeet). Als die graadmeter zou draaien naar wat goed is (voor consument, klimaat, planeet), ook publiekelijk, dan zou je heel veel kunnen veranderen.

3) Hoe is het idee ontstaan?
Er zijn verschillende producten getest vanuit het ongenoegen dat afval in deze maatschappij geen waarde meer had. Afval werd weggegooid zonder daar over na te denken. Het is eigenlijk een heel gek concept, want afval kan nog superveel waarde hebben. En vanuit dat perspectief is de oprichter van Unwaste aan de slag gegaan. Kijken naar afvalstromen, wat valt er nog meer van te maken? Met zeep, maar ook met een biertje bijvoorbeeld. Echter, zeep bleek het juiste product. Het werkte. En van daaruit is er verder gewerkt. Eerst onder een andere naam (Soop). En later werd dat Unwaste, om het pakkender te maken. En wat meer in lijn met de missie: van afval de norm te maken in personal care.

 De circulaire oplossingen van Unwaste. Van sinnaasappelschil naar zeep            De circulaire oplossingen van Unwaste. Van koffiedik naar zeep                                                         

4) Waarom heb je voor dit product gekozen?
De zeep kwam samen door middel van deze afvalstromen (sinaasappelschillen en koffiedik). Unwaste is niet gebonden aan deze twee stromen, maar dit zijn nu de twee stromen waar we ons nu op focussen.

5) Wat is de drijfveer achter het bedrijf?
Het ongenoegen wat de maatschappij doet met afval en de waarde eruit te halen valt.

6) Zie je jezelf nog iets ontwikkelen? Een ander product of initiatief?
We hebben net twee shampoo bars ontwikkeld. Een shampoobar met sinaasappelolie en shampoobar met koffieolie. De olie wordt onttrokken uit de schillen + koffiedik – en de schillen en het koffiedik zelf kunnen we dan weer gebruiken voor de andere zepen. Twee componenten uit één afvalstroom! De shampoobars zijn ontwikkeld door middel van voorverkoop via crowdfunding.

De duurzame en circulaire oplossingen van Unwaste. Deze shampoo bar met koffiedik extract.

7) Wat is het beste dat jullie is overkomen sinds jullie product is gelanceerd?
Dat de webshop live is gegaan. Waar je in het begin heel makkelijk over denkt, blijkt dat in de praktijk wel echt een groot project te zijn. Wat je op een bepaalde manier moet aanvliegen om het draaiend te krijgen. En op het moment dat de webshop live staat is dat een heel mooi moment. Door het geld dat is opgehaald met de crowdfunding hebben we dus de twee shampoobars kunnen ontwikkelen en die zijn net op de markt. En dat geeft weer breedte in ons assortiment, heel mooi.

8) Hoe zie je de ideale wereld?
Als bedrijf: een wereld waar afval niet bestaat. Waar iedere reststroom/bij stroom waarde heeft in de maatschappij. En er wordt gezegd: we gaan naar een 100% circulaire economie. Daar geloof ik niet per se in, want dat is niet mogelijk. Daarnaast heb je bijvoorbeeld van een percentage als 10% zoveel moeite, tijd en geld nodig om dat circulair te kunnen gebruiken. Dat is dan niet efficiënt. Ik geloof er gewoon in dat de meeste stromen waarde hebben en ik hoop ook dat daar steeds meer mee gedaan wordt. Er zijn grondstoffen die op raken en daardoor krijgen reststromen weer meer waarde. Als je dan iets goeds wil doen voor de aarde zul je het op een andere manier moeten gaan inrichten. En dan heb je geen keus meer. En dat komt echt ten goede van iedereen. Als je het even los van Unwaste trekt: er zijn heel veel producten waarvan de grondstoffen überhaupt bijna non-stop gerecycled of upcycled* worden, bijvoorbeeld een fiets. Of een systeem waar je geen eigenaar meer bent van de grondstoffen zorgt ervoor dat jij minder hoeft te betalen voor een fiets en je er zelf ook op vooruit gaat. Ik denk echt dat we daar naartoe moeten: dat het bedrijf eigenaar blijft van de grondstoffen en dat bedrijf deze weer opnieuw kunnen gebruiken in de producten die zij maken. En wanneer je dan klaar bent met jouw fiets, je deze weer terugbrengt en dat het bedrijf er weer een nieuwe fiets van kan maken.
*upcycling: hierbij worden oude en “onbruikbare” materialen omgezet in iets wat weer waardevol is en vaak nog mooier dan voorheen.

9) Om het wat luchter af te ronden: hond of kat? Koffie of thee?
Hond. Koffie-thee: ligt echt aan het moment. Ik kan echt genieten van een hele goede kop koffie. Maar een hele goede kop thee kan ik ook waarderen.

10) Heb je een vraag gemist?
-

 

Ook overtuigd? Bekijk de items hier:



Ouder bericht Nieuwer bericht


Laat een reactie achter