Interview met Dewi van de Waeter van The Lekker Company

We hebben een online interview gehad met Dewi, van The Lekker Company. Zij maken deodorant en zonnebrand op een natuurlijke en duurzame manier. Eigenlijk met keukenmiddeltjes die iedereen wel in huis heeft! Met heerlijke vrolijke kleuren.

1) Kun je jezelf voorstellen?

Hoi ik ben Dewi, 32 jaar, de oprichter van The Lekker Company. Ik ben in 2014 gestart, na een korte proefperiode van een paar maanden had ik het idee om het in een webshop te zetten. In het begin natuurlijk voor vrienden en familie om mee te starten. Het begon als hobby. Ik heb ook een marketing achtergrond, geen cosmetica eigenlijk. Cosmetica is ook geen typische logische keus voor mij, ik ben totaal niet ijdel en de branche is niet per se wat mij aantrekt. Totdat ik het zelf ging maken en dat vooral heel erg leuk vond en dacht: dit werkt gewoon echt heel goed! Zo is het een beetje begonnen, uit liefde voor de hobby om (onder andere) deo zelf te maken.

 natuurlijke duurzame heerlijke goed werkende deodorant

2) Wat inspireert jou?
Allerlei ondernemers die ergens voor durven te staan, met een concept komen waar met de tijd geen water bij de wijn wordt gedaan. Want dat zie je vaak wel gebeuren. En niet teveel concessies doen.

3) Hoe is het idee ontstaan?
Ik heb in het begin van alles gemaakt. Ik had op een gegeven moment 100 glazen potjes gekocht om te vullen voor vrienden en familie. Koffiescrub, lippenbalsem, opgeklopte kokosolie met etherische olie (body butter), voetenbadjes, echt van alles. En deo was een recept dat mij het meest verbaasde. Hoe kan je nou zelf deo maken dat dan ook nog eens werkt? Ik vond een recept (met onder andere kokosolie, baking soda, maïzena – dat recept hebben we natuurlijk in de jaren verder ontwikkeld), gewoon een basisrecept, werkt echt heel goed. De ingrediënten heb je, als je wel eens koekjes bakt, al in huis. En dat vond ik wel heel cool. Ik gebruik daar een appeltaart metafoor voor. Stel dat je je hele leven alleen maar diepvries appeltaart gegeten hebt, met heel veel e-nummers eet, die ook nog eens overpriced is. En dat je voor het eerst er zelf eentje met appels maakt, dat je denkt: ‘aan alle kanten klopt dit veel meer’. Veel beter.

4) Waarom heb je voor dit product gekozen?
Toen ik nog allerlei dingen maakte, kwamen de meest enthousiaste reacties terug over de deo, van vrienden en familie. Ook omdat het toen nog een minder bekend product was, in tegenstelling tot de bekende sprays en rollers. En rond die tijd was ik een van de winnaars van een pitch die ik had gedaan bij een grote supermarkt keten (AH). Om uiteindelijk de deo markt klaar te hebben (en de investeringen te drukken) heb ik me gericht op één product en dat was de deodorant.

5) Wat is de drijfveer achter het bedrijf?
Een van de dingen waarom ik ben begonnen en dacht: ik denk dat hier wel wat meer in zit, en wat voor mij persoonlijk onder ligt is: ik was samen met mijn broer een vegan challenge gaan doen (toen het echt nog niet cool was, 8 jaar geleden). En ik kwam erachter waar allemaal dierlijke ingrediënten voor worden gebruikt. Melk in paprikachips om een voorbeeld te noemen. En waar ik van schrok is dat (naast bijenwas en honing) er ook veel slachtafval wordt toegevoegd aan cosmetica. Alleen dat kan je als leek niet van een verpakking aflezen. En ik dacht: hoe kan dat nou? Om een voorbeeld te noemen: we hebben zoveel moslims in Nederland die misschien wel onwetend zichzelf inzepen met varkensvet. En daarnaast nog een heleboel andere groepen die om wat voor reden dan ook willen weten wat er in hun cosmetica zit (eigenlijk iedereen natuurlijk). Iedereen die het wil weten, zou het van de verpakking af moeten kunnen lezen. Tegenwoordig zie je wel vega(n) logo’s op de verpakking, maar zeker 8 jaar geleden was het echt een flinke Google zoektocht. De frustratie erover dat het niet (makkelijk) te vinden was, wat de ingrediënten waren, dat er veel dierlijke ingrediënten aan toegevoegd worden en de drive om het anders te doen.

 duurzame zonnebrand the lekker company

6) Zie je jezelf nog iets ontwikkelen? Een ander product of initiatief?
Wat we uiteindelijk willen is een basis verzorgingslijn. Van onder de douche, tot tanden poetsten, tot de zon ingaan.

duurzame natuurlijke zonnebrand the lekker company

7) Wat is het beste dat je is overkomen sinds je product is gelanceerd?
Het feit dat we met een goed team staan. Tijdens mijn verlof (ik heb een baby van drie maanden*) zijn we zelfs weer gegroeid. Af en toe moet ik mezelf ook knijpen als ik kijk waar ik vandaan kom.
* inmiddels is Dewi haar baby op het moment van publiceren 9 maanden.

8) Hoe zie je de ideale wereld?
Wat ik iedereen gun: dat iedereen in de wereld op een plek komt, dat we überhaupt met duurzaamheid bezig kunnen zijn.

9) Om het wast luchtiger af te sluiten, kies: hond of kat? Koffie of thee?
Kat & koffie.

10) Heb je een vraag gemist / of wil je nog wat toevoegen?
Wat ik nog leuk vind om te vernoemen is onze stichting. Dat was ook vanaf het begin een droom. Ik dacht eerst als we heel succesvol zijn, wil ik ook een stichting hebben, maar we hebben het nu zo ingericht dat er 1% van de omzet (dus niet van de winst) gaat naar een goed doel wat we 6 maanden steunen. Denk aan non-profit organisaties die bijdragen aan het milieu/dieren/mensen helpen op een duurzame manier. Hiermee maken we een grote impact die samen groeit met ons bedrijf. Nu werken we met 100weeks, waar vrouwen in Afrika mini kredieten krijgen. Het doel van deze stichting is dat de vrouwen 100 weken een donatie krijgen om binnen 100 weken blijvend uit de extreme armoede te komen. En we zijn er supertrots op, dat wanneer wij groeien, het goede doel mee groeit.

Hopelijk vonden jullie dit een leuk en inspirerend interview wij in ieder geval wel. Hele fijne dag nog, groetjes Ferry en Rosanna


Ook overtuigd? Bekijk de items hier:



Ouder bericht


Laat een reactie achter